Obwodnica Kościerzyny
Ma długość 7,6 km długości i omija miasto od południa. Ma przekrój 2+1, to znaczy, że kierujący mają do dyspozycji dwa pasy w jedną i jeden w drugą stronę, a nieco dalej odwrotnie. Wszystko w celu umożliwienia bezpiecznego i komfortowego wyprzedzania pojazdów jadących wolniej oraz zapewnienia odpowiedniej płynności ruchu.
- Obwodnica jest bezpieczna - mówi Piotr Kwidziński, rzecznik kościerskiej policji. - Najczęściej dochodziło tu do kolizji ze zwierzętami. Mieliśmy jeden wypadek śmiertelny. Kierowca wyprzedzał na podwójnej ciągłej i zderzył się czołowo z inną osobówką. Przez ten czas 5 lat doszło do 9 kolizji między samochodami. Najczęściej w okresie gwałtownych zmian pogodowych, gdy spada temperatura poniżej zera lub podczas deszczu. Są dwa miejsca, na wysokości ogródków działkowych i jeziora Wierzysko, gdzie odbywają się kontrole drogowe, zwłaszcza prędkości. Jest też miejsce do kontroli samochodów ciężarowych. Na obwodnicy obowiązuje prędkość do 90 km/h. Przekroczenia prędkości niestety zdarzają się często, z reguły powyżej 120 km/h. Dodam, że bez obwodnicy Kościerzyna wyglądałaby jak Trójmiasto podczas remontów.
Kilka słów o obwodnicy Kościerzyny
Na trasie powstały cztery węzły drogowe, łączące główną arterię z drogami niższych kategorii:
- - Kościerzyna Zachód (0+740 KM) – połączenie z drogą powiatową Kościerzyna-Wdzydze;
- - Kościerzyna Południe (2+329 KM) – skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 214;
- - Kościerzyna Wschód (5+819 KM)- skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 221;
- - Wieżyca (7+293 KM) – skrzyżowanie z obecną drogą krajową nr 20.
Obiekty na węzłach zostały tak zaprojektowane, by umożliwić ewentualną przyszłą rozbudowę obwodnicy do przekroju 2x2 (jeśli będzie taka potrzeba).
W ramach inwestycji zostało wybudowanych szereg urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne i infiltracyjne. Przebudowane, bądź wybudowane zostały również drogi lokalne i dojazdowe obsługujących tereny przyległe do nowej trasy.
Inwestorem trasy była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, koszt całej inwestycji wynosił ok. 230 mln zł (prace projektowe i przygotowawcze, budowlano-montażowe, wykupy gruntów). Inwestycja była współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wykonawca: Strabag, nadzór; Transprojekt Gdański.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?