Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na rynku w Kościerzynie drzewo obrodziło w pomarańcze! Kolejna edycja ważnej akcji

Joanna Surażyńska
Joanna Surażyńska
Pod koniec stycznia na kościerskim rynku na drzewie „dojrzały” pomarańcze. Jest to drugi rok realizacji trzyletniej kampanii promocyjno – informacyjnej dotyczącej profilaktyki raka jelita grubego, skierowanej do mieszkańców województwa pomorskiego. W tym czasie przeprowadzono wiele działań, dzięki którym wzrosła świadomość mieszkańców Pomorza na temat wysokiej skuteczności i roli profilaktyki w naszym życiu a liczba wykonywanych badań kolonoskopowych znacząco wzrosła.

W ramach realizacji projektu na 2019 r. zaplanowano wykonanie 624 badań oraz 1150 indywidualnych spotkań z pacjentami, zrealizowano 1642 badania (256%) oraz 1660 spotkań (144%). - to efekt prowadzonej kampanii „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię”. I na tym nie poprzestajemy – w 2020 r. zostanie wykonanych kolejne 2000 badań oraz 3500 spotkań.

Rak jelita grubego jest drugim najczęstszym nowotworem złośliwym w Polsce. Każdego roku rozpoznaje się ponad 14 tys. nowych zachorowań. Poddając się badaniu – kolonoskopii - odpowiednio wcześnie i usuwając zmiany przednowotworowe, można zapobiec rozwojowi choroby, która we wczesnym stadium zwykle nie daje żadnych objawów. Badania zmniejszą ryzyko zachorowania na raka jelita grubego nawet o 60-90%.

W latach 2000-2017 w ramach realizowanego w Polsce Programu badań przesiewowych raka jelita grubego przebadano ponad 600 tys. osób. Liczba Polaków wykonujących badania z roku na rok jest większa, jednak nadal jest ich 3-krotnie mniej np. w Belgii lub Szwecji, gdzie aż 60% obywateli wykonuje profilaktyczną kolonoskopię. Według konsultanta krajowego w dziedzinie gastroenterologii prof. Jarosława Reguły badania przesiewowe uchroniły przed rakiem jelita grubego około 10 tys. Polaków.

- Jednym z celów kampanii jest zachęcenie mieszkańców województwa pomorskiego do udziału w darmowych badaniach profilaktycznych – mówi Małgorzata Kondek - koordynator projektu - Po 2 latach działań efekty są już widoczne, jednocześnie wiemy że mamy jeszcze sporo pracy przed sobą. Niestety zgłaszalność na badania kolonoskopowe wciąż jest za niska. Częstym powodem jest strach przed bólem, a także – co zadziwiające – lęk przed wykryciem raka. Kolejną barierą do pokonania jest wstyd oraz odpowiednie przygotowanie się do badania.

Kampania „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię” kierowana jest do wszystkich mieszkańców woj. pomorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem regionów o najniższym poziomie zgłaszalności na profilaktyczne badania kolonoskopowe. Te regiony to tzw. „białe plamy” i należą do nich: powiat sztumski, bytowski, chojnicki, człuchowski, kościerski, starogardzki oraz kwidzyński. Znaczący wzrost badań kolonoskopowych to zasługa prowadzenia kampanii zarówno w internecie, jak i na ulicach miast całego województwa. W kampanii wykorzystano zarówno tradycyjne kanały komunikacji, takie jak outdoor, radio, prasa czy Internet, ale również bardziej bezpośrednie kanały dotarcia do odbiorców. Od czerwca do końca sierpnia 2019 roku w Bytowie, Kościerzynie i Starogardzie Gdańskim odbyły 3 video mappingi - spektakularne przedstawienia multimedialne, składające się ze specjalnie zaprojektowanych wizualizacji i trójwymiarowych animacji z elementami edukacyjnymi.

W Kościerzynie, Kwidzynie, Bytowie i Starogardzie Gdańskim mieszkańcy mogli dodatkowo przez cały rok oglądać murale o łącznej powierzchni 290 m², a także pojawiły się plakaty wielkoformatowe zachęcające do badań.

Na obszarach tzw. „białych plam” m.in. w Starogardzie Gdańskim i na kościerskim Rynku na drzewach zawisły pomarańcze, które wzbudzały duże zainteresowanie wśród przechodniów W przychodniach, w których wykonuje się profilaktyczną kolonoskopię, bez względu na porę roku spotkać można było styropianowego bałwana czy zarejestrować się na badanie poprzez Info-Budkę.

W czerwcu wraz z Fundacją OnkoRejs – Wybieram Życie, ponownie zorganizowany został 10-dniowy Marsz Białymi Plamami, podczas którego ochotniczki pokonały trasę 160 kilometrów ze Starogardu Gdańskiego do Bytowa.

Ponadto, co kwartał, odkrywane były nowe rysunki satyryczne autorstwa utalentowanej trójmiejskiej rysowniczki Agnieszki Szczepaniak, pracującej pod pseudonimem PaplaLAla, które są wizytówką kampanii. W humorystyczny sposób uświadamiały o potrzebie wykonania badań kolonoskopowy oraz niwelowały barierę wstydu związaną z badania.
W trakcie całego roku odbywały się spotkania edukacyjne, szkolenia dla kadry medycznej, a stoisko umożliwiające zapisy na darmowe badania towarzyszyło wielu wydarzeniom związanym z tematyką zdrowotną w województwie pomorskim.

Głównym realizatorem projektu i zarazem Partnerem Wiodącym jest COPERNICUS PL Sp. z o.o. – jeden z największych pomorskich samorządowych podmiotów leczniczych. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Za realizację kampanii „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię” od początku jej trwania odpowiada Strategia 360, trójmiejska agencja z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży marketingowej.
Projekt oraz kampania kończy się 31.12.2020 r. jednak jego efekty tj. kreowanie postaw prozdrowotnych będą trwały a chętni będą mogli kontynuować badania w ramach bezpłatnego Programu badań przesiewowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wiosenne problemy skórne. Jak sobie z nimi radzić?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscierzyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto