Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Połączenia kolejowe Kościerzyna - Gdynia są stopniowo likwidowane - uważa nasz Czytelnik. Pozostały już tylko 2 połączenia tradycyjną trasą

Joanna Surażyńska
Joanna Surażyńska
Do naszej redakcji napisał Czytelnik z Kościerzyny, który ma wątpliwości związane z rozwojem połączeń kolejowych w naszym regionie. Jak podkreśla, niedawno informowano o sukcesie związanym ze zwiększeniem połączeń kolejowych do Kościerzyny do 38 szt. Jego zdaniem, ten sukces ogłoszony przez SKM jest dość kontrowersyjny.

Więcej połączeń kolejowych z Kościerzyny

Nasz Czytelnik wskazuje, jak wygląda sytuacja z punktu widzenia pasażerów, którzy chcą dostać się z Kościerzyny do Gdyni.

- Od lat tradycyjną linią kolejową była Kościerzyna - Osowa - Gdynia - mówi nasz Czytelnik. - Ludzie od lat 50, 60. jeździli do pracy w Gdyni. Duża część osób dojeżdżających jest od pokoleń związana z Gdynią. Od kilku lat, po utworzeniu PKM, te połączenia są likwidowane, w zamian oferuje się nam trasę do Gdańska! Choćby było 100 połączeń do Gdańska, to dla wielu osób, którzy od lat pracują, uczą się lub mają rodziny w Gdyni, to policzek. Pozostały 2 połączenia tradycyjną trasą. Dziś, aby dojechać rano do pracy, zamiast w 56 min. jadę 98 min., chyba że wstanę o 4:10 rano... czy to naprawdę jest sukces?

Jak podkreśla nasz Czytelnik, kolej nie odpowiada na zgłaszane problemy, dostrzegają to nie tylko pasażerowie, ale też pracownicy kolei. Gdynia jest powoli wycinana z
połączeń do Kościerzyny. Tysiące ludzi mających tu tzw. drugie domy odwraca się od kolei i jeździ samochodem, bo ma do wyboru drogę "krajoznawczą" przez Wrzeszcz z przesiadkami we Wrzeszczu lub w szczerym polu w Gdańsku Rębiechowie, gdzie czasem na przesiadkę czeka się 45 min.

- Połączenia bez przesiadki są rzadkością - np. po południu są tylko trzy o 15:58, 16:00 i 20:00 - mówi nasz Czytelnik. - Kiedyś było ich o wiele więcej, jeszcze przed 13.06. czy to zatem na pewno sukces i czy Kościerzyna ma z czego się cieszyć? Z dnia na dzień wielu osobom przestaje się opłacać dojazd koleją do Gdyni. Nie dość, że trasa jest dłuższa, to trzeba więcej płacić za bilet... jeździ się w tłoku, zdarza się, że rodzina z rowerami jeszcze w Gdyni Karwinach jest niewpuszczana do pociągu ze względu na brak miejsc... bo jedzie jeden pociąg bezpośredni (15:58). Co mają zrobić setki pracowników, dla których nagle przestaje być racjonalnym dojazd, albo pobudka po 4 rano, albo nie da się przepracować 8 godzin, chyba, że wraca się połączeniem kombinowanym i ktoś lubi posiedzieć w Rębiechowie.

Urząd Marszałkowski odpowiada

Organizatorem Przewozów jest Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. To Organizator Przewozów, na podstawie umowy przewozowej z przewoźnikami, decyduje, jakie trasy mają być przez nich obsługiwane i ile pociągów każdego dnia przewoźnicy mają uruchomić. On także ustala ceny biletów.

- Województwo Pomorskie angażuje się w rozwój transportu kolejowego, jedną z pierwszych inwestycji była właśnie rewitalizacja tzw. Kościerskiego korytarza kolejowego: odcinka Kościerzyna – Gdynia Główna odcinka linii kolejowej nr 201 - mówi Michał Piotrowski rzecznik prasowy. - Projekt był współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013. Dzięki poczynionym pracom i budowie w roku 2015 wspomnianej linii PKM radykalnie zmieniły się możliwości skorzystania z transportu publicznego regionu Kaszub. Opisany w negatywnym świetle układ połączeń, który powróci po zakończeniu prac na linii PKM, jest odpowiedzią na bardzo liczne postulaty mieszkańców, oraz samorządów dotyczących potrzeby lepszego dojazdu do szeroko pojętej Aglomeracji. Rozwiązanie, które funkcjonuje od marca 2018 roku, zostało pozytywnie przyjęte, z roku na rok odnotowujemy coraz większe potoki pasażerów.

Jak podkreśla rzecznik, z przyczyn technicznych (ograniczona przepustowość odcinka linii kolejowej nr 201 Kościerzyna – Gdańsk Osowa – parametr, za który odpowiedzialny jest zarządca PKP PLK S. A.) zdecydowano się stworzyć tzw. łączone relacje Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna. Była to jedyna możliwość realizacji bezpośredniości połączeń do Gdańska i Gdyni na odcinku jednotorowym.

- Nie możemy się zgodzić ze stwierdzeniem, że do dyspozycji mieszkańców pozostawiono małą liczbę pociągów - mówi Michał Piotrowski. - Z Trójmiasta do Kościerzyny od poniedziałku do piątku kursują 22 pociągi – najwięcej od czasów przejęcia przez Województwo Pomorskie organizowania publicznego transportu zbiorowego. Obserwujemy wzrost liczby pasażerów zwłaszcza w relacjach „regionalnych” tj. Kościerzyna/Kartuzy – Trójmiasto. Zgadzamy się, iż taki model transportowy posiada niedoskonałości w postaci wydłużonego czasu jazdy pociągów kursujących przez stację Gdańsk Wrzeszcz. Jeśli chodzi o ceny biletów pragniemy przypomnieć, iż w 2015 roku kiedy linię komunikacyjną obsługiwały jeszcze Przewozy Regionalne Sp. z o. o. bilet okresowy przy kursujących 16 pociągach kosztował 249,90zł (cena uwzględniała 15% zniżkę z tytułu posiadania tzw. Regiokarty), po 7 latach korzystając z możliwości Internetu bilet okresowy kosztuje 263,62zł, 6% więcej. Jest to znacznie mniej niż wzrost cen usług w tym okresie.

- Reasumując nie możemy się odnieść do opinii o „wycinaniu” połączeń w świetle rosnących wyników przewozowych z odcinka linii komunikacyjnej Kościerzyna – Gołubie – Somonino – Kiełpino Kartuskie - dodaje rzecznik. - Z tą tezą się nie zgadzamy. Możliwość dojazdu o kluczowych porach dnia została zapewniona organizując połączenia przez Gdańsk Osową za wyjątkiem okresu 13.06 – 15.10.2022r., kiedy PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. realizują prace budowlane wpływające na cały transport kolejowy na liniach komunikacyjnych Gdańsk – Kartuzy oraz Kościerzyna – Gdańsk / Gdynia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscierzyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto