Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Porcelana Lubiany trafia do 40 krajów [ROZMOWA]

sura
- Naszym kluczowym celem jest dostarczanie klientom świetnej jakości produktu w optymalnej cenie i w krótkim czasie - mówi Zbigniew Andrzejewski, prezes zarządu Zakładów Porcelany Stołowej Lubiana S.A.

Ile osób obecnie znajduje zatrudnienie w Zakładach Porcelany Stołowej Lubiana SA? Ile ton porcelany miesięcznie produkuje i ile to gotowych wyrobów łącznie?
Jako największy producent porcelany stołowej w Europie, ZPS Lubiana SA zatrudnia na chwilę obecną blisko 1500 osób. Połączenie nowoczesnego, zautomatyzowanego procesu produkcji z zaangażowaniem pracowników skutkuje dużą wydajnością - w każdym miesiącu produkujemy około 1250 ton porcelany - czyli 3,5 miliona sztuk gotowych wyrobów.

Dokąd trafia porcelana?
Obecnie prowadzimy sprzedaż aż w 40 krajach na całym świecie, jednak największym odbiorcą jest rynek krajowy. Prawie co trzeci produkowany w Łubianie wyrób trafia do polskiego klienta. Fabryka zaopatruje wielu kontrahentów z segmentu HoReCa - 60 procent naszej produkcji trafia do hoteli, restauracji, kawiarni czy firm cateringowych. Wyroby ZPS Lubiana SA doceniają także klienci prywatni - nasza porcelana od lat zdobi stoły w domach na całym świecie.

Jakie nowe rynki są w planach?
Jako nieustannie rozwijająca się marka każdego roku staramy się docierać do nowych klientów. Pojawiamy się na wielu imprezach targowych, takich jak na przykład Ambiente - największe targi dóbr konsumpcyjnych na świecie, odbywające się we Frankfurcie nad Menem, czy Eurogastro w Warszawie. Wiemy, jak ważne są relacje z obecnymi oraz potencjalnymi klientami, dlatego istotnym elementem naszej strategii jest także wizytowanie ich. Dzięki skuteczności podejmowanych działań w ubiegłym roku zrealizowaliśmy zamówienia, które trafiły do Arabii Saudyjskiej, Kataru, Brazylii, Dominikany czy Azerbejdżanu. Jesteśmy również obecni na rynkach Ameryki Północnej i Kanady. Regularnie dostarczamy nasze produkty do Rosji i na Ukrainę. Największy potencjał sprzedażowy dla ZPS Lubiana SA wciąż stanowią jednak rynki europejskie, między innymi Niemcy, Francja, Włochy, Belgia, Szwajcaria, Dania.

Jakie nowe fasony pojawią się w tym roku i co obecnie jest modne?
Upodobania klientów nieustannie ewoluują, szczególnie jeśli chodzi o kształty. Branża wyposażenia wnętrz jest bardzo dynamiczna, dlatego nieustannie staramy się wdrażać nowe rozwiązania, jednocześnie stale współpracując ze studiami projektowymi w Niemczech i we Włoszech. Wychodząc naprzeciw obecnym oczekiwaniom klientów, oferta Lubiany jest bogata w nowatorskie, nowoczesne, często nieregularne kształty. Tego typu produkty nie są łatwe w produkcji, ale niesamowita satysfakcja po ich wdrożeniu zdecydowanie rekompensuje ten fakt. Szczególnie jeśli spełniając oczekiwania klientów, generują kolejne zamówienia. Od dłuższego czasu dużą popularnością cieszą się fasony Victoria, Celebration, Roma i Boss. Nowością 2017 roku będzie, zaprezentowany podczas targów Ambiente, fason Sailing.

Jak widzi Pan przyszłość firmy?
Współcześnie podążanie za trendami rynkowymi oraz oczekiwaniami naszych klientów to nie wszystko. ZPS Lubiana SA stara się je wyprzedzać, możliwie szybko reagując na wszelkie tendencje. Ułatwiają to między innymi własne centra projektowe i konstruktorskie, dzięki którym osiągalna jest duża dynamika nowych wdrożeń. Zmieniający się styl życia oraz wszystko, co z tym związane, na przykład współczesny sposób podawania potraw - wyznaczają kierunki rozwoju produktu. W tym zakresie znacznie pomaga współpraca z zagranicznymi projektantami. Uniwersalność produktowa jest tylko częścią oferty. Nadal przywiązujemy ogromną wagę do tradycji i dostrzegamy fakt, że przyzwyczajenia części klientów są wciąż niezmienne. Bardzo nas to cieszy. Z wieloletniego doświadczenia wiemy, że nie tylko nowości budzą zainteresowanie, generują sprzedaż. Dla wielu z nas wyroby porcelanowe to małe dzieła sztuki. Mimo nowych maszyn, robotów, pieców i innych urządzeń to często praca manualna dodaje naszym wyrobom „ostatniego szlifu”, którego efekt końcowy zachwyca.

W czym tkwi siła Lubiany?
Siła Lubiany to przede wszystkim ludzie. To właśnie zespół tworzy i wyznacza procesy produkcji i sprzedaży tak, by przy wsparciu najnowszej technologii i maszyn w pełni wykorzystać potencjał naszej firmy. Nowatorskie kształty, bardzo wysoka jakość, szeroka oferta i rozsądna polityka handlowa to baza, która pozwala nam na co dzień spełniać oczekiwania klientów i pozostawać konkurencyjnym na rynku.

Jak długo jest Pan prezesem? W jakiej kondycji zastał Pan firmę?
Funkcję prezesa pełnię od ponad roku. Mam to szczęście, że Lubiana znajduje się w bardzo dobrej kondycji, zarówno pod względem ekonomicznym, jak i technologicznym. Wszystko to przede wszystkim dzięki ciągłym procesom inwestycyjnym. Orientacja na klienta, szeroka oferta asortymentowa, bardzo rozległa baza klientów w Polsce i na całym świecie - to aspekty, które pozwoliły fabryce na stały rozwój i obecność na rynku przez niemalże 50 lat. Dynamiczne otoczenie rynkowe wymaga, aby zmiany i dopasowanie producenta do tych warunków następowały nieprzerwanie. Obecnie w ZPS Lubiana wdrażany jest program zarządzania Lean Manufacturing. To proces, który pozwala dostarczać produkty najwyższej jakości, w możliwie krótkim czasie. Dodatkowo zachowuje niskie koszty produkcji i wykorzystuje relatywnie małą ilość surowców. Koncepcja ta u podstaw zakłada stały rozwój pracowników oraz doskonalenie procesów produkcyjnych. Firma intensywnie inwestuje w szkolenia pracowników, dążąc do wzrostu wydajności, wykorzystania potencjału, przy jednoczesnej redukcji zapasów. Naszym kluczowym celem jest dostarczanie klientom świetnej jakości produktu w optymalnej cenie i w krótkim czasie.

Co uważa Pan za największy sukces?
Największym sukcesem - moim, ale także całego zespołu ZPS Lubiana SA - jest zapewnienie ciągłości produkcji, wykorzystanie pełnych jej możliwości i oferowanie produktu, który oprócz tego, że jest w pełni polski, spełnia najbardziej restrykcyjne normy jakościowe i jednocześnie cieszy się uznaniem naszych klientów. Jako prezes szczególną uwagę zwracam również na stały rozwój systemów zarządzania i angażowania pracowników w ciągłe doskonalenie naszych procesów.

Wielu firmom dają się we znaki na przykład konkurencja z Chin czy wzrost kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników. Jak Lubiana radzi sobie z tego typu problemami?
Poziom kosztów produkcji w fabrykach w różnych częściach świata, szczególnie na Dalekim Wschodzie, jest na tyle niski, że skuteczne konkurowanie bardzo podobnymi produktami jest niemożliwe. Dlatego, jak wspomniałem wcześniej, produkty Lubiany muszą być szczególne pod wieloma względami - w zakresie kształtu, dekoracji, stopnia skomplikowania produkcji… Znaleźliśmy dla nich swoje miejsce na wielu rynkach. Mamy klientów w różnych krajach i miejscach, którzy są z nami od wielu lat. Dzięki nim i wzajemnemu zaufaniu wspólnie budujemy naszą przyszłość. Zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, by nasze produkty nadal wyznaczały trendy, sprawiały przyjemność użytkowania i cieszyły nabywców.
Joanna Surażyńska

Wspólnie z Polskimi Fabrykami Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież” SA tworzą największą grupę porcelanową w Europie - razem około 20 tys. ton wyrobów rocznie, firma jest ze 100-proc. polskim kapitałem. Dziś marka Lubiana SA może się poszczycić doskonałą opinią wśród zagranicznych i polskich klientów, szerokim wachlarzem kolekcji i recepturami na najwyższym światowym poziomie. Nowoczesne wnętrza i pieczołowicie dobrane surowce są kropką nad i w Lubianowej Elegancji. Lubiana dysponuje ogromnym asortymentem. Eleganckie wzornictwo to m.in. efekt ścisłej współpracy z niemieckimi i włoskimi projektantami. W ofercie Lubiana ma ponad 40 fasonów i niemalże 2 tys. kształtów, w tym wiele bardzo nowoczesnych, niespotykanych u innych producentów. Preferowane są dekoracje wtopione w szkliwo, niezniszczalne, doskonale wybłyszczone.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscierzyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto