Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kościerzyna. W październiku 2017 roku pierwsze samochody pojechały obwodnicą Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20 | ZDJĘCIA

Joanna Surażyńska
Joanna Surażyńska
5 lat temu pierwsze samochody przejechały obwodnicą Kościerzyny
5 lat temu pierwsze samochody przejechały obwodnicą Kościerzyny Przemek Świderski
Obwodnica Kościerzyny była długo wyczekiwaną inwestycją ze względu na trudność z przejazdem przez miasto. W szczycie trzeba było poświęcić na to nawet 45 minut, a w ekstremalnych sytuacjach przeszło godzinę. Jak podkreśla kościerska policja, dzięki obwodnicy zmniejszyła się ilość potraceń pieszych oraz wypadków w Kościerzynie.

Obwodnica Kościerzyny

Ma długość 7,6 km długości i omija miasto od południa. Ma przekrój 2+1, to znaczy, że kierujący mają do dyspozycji dwa pasy w jedną i jeden w drugą stronę, a nieco dalej odwrotnie. Wszystko w celu umożliwienia bezpiecznego i komfortowego wyprzedzania pojazdów jadących wolniej oraz zapewnienia odpowiedniej płynności ruchu.

- Obwodnica jest bezpieczna - mówi Piotr Kwidziński, rzecznik kościerskiej policji. - Najczęściej dochodziło tu do kolizji ze zwierzętami. Mieliśmy jeden wypadek śmiertelny. Kierowca wyprzedzał na podwójnej ciągłej i zderzył się czołowo z inną osobówką. Przez ten czas 5 lat doszło do 9 kolizji między samochodami. Najczęściej w okresie gwałtownych zmian pogodowych, gdy spada temperatura poniżej zera lub podczas deszczu. Są dwa miejsca, na wysokości ogródków działkowych i jeziora Wierzysko, gdzie odbywają się kontrole drogowe, zwłaszcza prędkości. Jest też miejsce do kontroli samochodów ciężarowych. Na obwodnicy obowiązuje prędkość do 90 km/h. Przekroczenia prędkości niestety zdarzają się często, z reguły powyżej 120 km/h. Dodam, że bez obwodnicy Kościerzyna wyglądałaby jak Trójmiasto podczas remontów.

Kilka słów o obwodnicy Kościerzyny

Na trasie powstały cztery węzły drogowe, łączące główną arterię z drogami niższych kategorii:

  • - Kościerzyna Zachód (0+740 KM) – połączenie z drogą powiatową Kościerzyna-Wdzydze;
  • - Kościerzyna Południe (2+329 KM) – skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 214;
  • - Kościerzyna Wschód (5+819 KM)- skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 221;
  • - Wieżyca (7+293 KM) – skrzyżowanie z obecną drogą krajową nr 20.

Obiekty na węzłach zostały tak zaprojektowane, by umożliwić ewentualną przyszłą rozbudowę obwodnicy do przekroju 2x2 (jeśli będzie taka potrzeba).

W ramach inwestycji zostało wybudowanych szereg urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne i infiltracyjne. Przebudowane, bądź wybudowane zostały również drogi lokalne i dojazdowe obsługujących tereny przyległe do nowej trasy.

Inwestorem trasy była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, koszt całej inwestycji wynosił ok. 230 mln zł (prace projektowe i przygotowawcze, budowlano-montażowe, wykupy gruntów). Inwestycja była współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wykonawca: Strabag, nadzór; Transprojekt Gdański.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscierzyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto