Wystawę mieli okazję podziwiać już uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół nr 3 w Kościerzynie. Trzeba przyznać, że zgromadzone przedmioty zainteresowały młodzież.
- Z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych uczniowie kl. I sp mieli okazję gościć w zaprzyjaźnionej Bibliotece Pedagogicznej w Kościerzynie - relacjonują uczestnicy. - Na miejscu zapoznali się z funkcjonowaniem tej biblioteki, jej ofertą i ciekawymi pozycjami książkowymi dostępnymi w placówce. Młodzież obejrzała także wystawę z okazji 250-lecia KEN pn. "W dawnej szkole". Zgromadzono tam dużo ciekawych i oryginalnych eksponatów z przeszłości m.in. świadectwa, zdjęcia, ławki, przybory do pisania, przybory biurowe, tarcze szkolne, mundurki i inne. Dziękujemy Pani Sylwii Kalinowskiej z biblioteki pedagogicznej za zaprezentowanie różnych źródeł informacji i miłą atmosferę.
Jak wyglądała szkoła w czasie rozbiorów
Okres rozbiorów Polski (1772-1918) przyniósł liczne wyzwania w zakresie edukacji. Szkoły wtedy istniały, ale sytuacja była skomplikowana ze względu na trzy różne zaborcze systemy - pruski, austriacki i rosyjski.
W zaborze pruskim, język niemiecki dominował w szkołach, co wpłynęło na marginalizację języka polskiego. Podobnie było w zaborze rosyjskim, gdzie język rosyjski przeważał nad polskim. W zaborze austriackim uczono w języku niemieckim lub polskim.
Kontrola nad edukacją była surowa, a władze zaborcze cenzurowały treści podręczników, usuwając elementy polskiej historii, kultury i patriotyzmu. To prowadziło do długotrwałego wpływu ideologii zaborców na programy nauczania.
Mimo tych trudności, Polacy dążyli do zachowania swojej narodowej tożsamości i kultury. Organizowano tajne szkoły parafialne oraz bractwa szlacheckie, które uczyły dzieci języka polskiego, historii i kultury. To były nieformalne placówki edukacyjne działające poza oficjalnym systemem szkolnictwa.
Dostęp do wyższych uczelni był znacznie ograniczony, szczególnie w zaborze pruskim i rosyjskim. Uniwersytety w Krakowie i Wilnie, ważne ośrodki nauki, były zamykane lub poddawane próbom polonizacji.
Nauczyciele często pracowali w trudnych warunkach i za niskie wynagrodzenie. Budynki szkolne były często prymitywne, a uczniowie uczyli się w niewłaściwych warunkach, czasem nawet w prywatnych domach nauczycieli.
Pomimo tych trudności, Polacy starali się zachować swoją tożsamość narodową poprzez walkę o edukację i kultywowanie kultury polskiej. To zaangażowanie miało wpływ na późniejsze wydarzenia, w tym odzyskanie niepodległości w 1918 roku. Szkoły w czasach rozbiorów były miejscem, gdzie naród polski dążył do zachowania swojej tożsamości kulturowej i narodowej.
Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?