Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autobusy miejskie w Kościerzynie są bezpłatne od wielu lat, ale nie wszędzie dojeżdżają

Joanna Surażyńska
Joanna Surażyńska
Komunikacja miejska w Kościerzynie od lat jest bezpłatna, co cieszy mieszkańców. Niektórzy wskazują jednak ulice i miejscowości, do których warto byłoby uruchomić kursy.

Komunikacja miejska w Kościerzynie

Bezpłatna komunikacja w Kościerzynie została wprowadzona w 2015 r. i do dziś funkcjonuje w ten sposób, choć po drodze pojawiały się różne głosy niezadowolenia w tym temacie. Czasem dotyczyły dużych kosztów, jakie miasto musi ponosić z tego tytułu. Innym razem chodziło o mieszkańców, którzy nie byli zadowoleni z rozkładu jazdy czy też słabego dopasowania rozkładu jazdy pociągów z autobusami, które odjeżdżają z dworca PKP w Kościerzynie. Wiele razy pasażerowie podkreślali, że wysiadają z pociągu i nie czeka na nich autobus miejski. Z tego powodu niejednokrotnie musieli iść z bagażami na piechotę do centrum, a jest to spora odległość.

Jest jeszcze jeden problem. Wciąż jest wiele miejsc, do których autobusy miejskie nie dojeżdżają. Czytelnicy wskazali takie na naszym profilu na Facebooku: koscierzyna.naszemiasto.pl.

Najwięcej głosów dotyczyło trasy w stronę restauracji McDonald’s.

- Jest on zlokalizowany daleko od centrum. Wiele młodych osób chciałoby dojechać tam autobusem miejskim - pisze internauta. - Niestety, nie ma takiej możliwości, bo tej trasy nie obsługuje żadna linia.

Problematyczne godziny odjazdów

Internauci wskazywali także na brak innych połączeń:

  • na ulicę Budowlanych,
  • Drogowców,
  • Graniczną,
  • Leśną,
  • Księżycową,
  • Słoneczną.

Sporo głosów dotyczyło też Kościerzyny Wybudowania, skąd wiele dzieci dojeżdża do przedszkola czy szkoły w Kościerzynie.

- Za mało jest rano autobusów - podkreśla inny internauta. - Powinien być na ulicy Piechowskiego przed godziną ósmą taki autobus, którym dzieci nie spóźnią się do szkoły np. o 7.40. Teraz jest o godzinie 7.51 (ciągle spóźniony 5 minut), więc nie jest możliwe, aby zdążyły na lekcje do szkoły o godz. 8.00.

A może symboliczna opłata za bilet?

Jest jeszcze jedna propozycja naszych Czytelników w tym temacie. - Czy miasto rozważało - np. wprowadzenie biletów za 1 zł, które może by pozwoliły na rozszerzenie komunikacji miejskiej - zastanawia się nasz Czytelnik. - Czy w tej sprawie jest możliwość porozumienia z gminą Kościerzyna, aby autobusy jeździły do okolicznych wsi?

Jak się dowiedzieliśmy w Urzędzie Miasta w Kościerzynie, koszt komunikacji miejskiej w roku 2022 wyniósł 1.468.416,75 zł.

- Na dzień dzisiejszy nie planujemy wprowadzenia płatnych biletów - mówi Tomasz Nadolny, zastępca burmistrza Kościerzyny. - Bezpłatna komunikacja została wprowadzona w 2015 r. i głównym jej celem było zwiększenie dostępności usług komunikacji miejskiej dla grup, dla których wydatki na bilety są znaczącą pozycją w budżecie domowym, a ewentualne pozbawienie tego obciążenia finansowego spowodowało wzrost ruchliwości komunikacyjnej i szereg innych korzyści o charakterze społecznym. W związku z uwagą dotyczącą ilości autobusów w godzinach porannych zostanie przeprowadzona analiza rozkładu jazdy, by rozważyć zwiększenie częstotliwości kursów i dostosować rozkład do potrzeb pasażerów. Chcemy, aby transport miejski był jak najbardziej dostępny dla wszystkich mieszkańców - dodaje Tomasz Nadolny.

Jak podkreśla Tomasz Nadolny, miasto nie planuje rozszerzenia istniejących linii komunikacji miejskiej o dodatkowe ulice.

- Jednakże chętnie rozmawiamy z mieszkańcami i słuchamy ich potrzeb, dlatego zawsze jesteśmy otwarci na propozycje zmian i ulepszeń w działaniu miejskiej komunikacji - dodaje Tomasz Nadolny. - Wprowadziliśmy bezpłatny „bilet miejski”, który można nabyć w autobusach komunikacji regularnej firmy PKS Starogard Gdański S.A. uprawniający do darmowego przejazdu na terenie miasta Kościerzyna dla pasażerów wsiadających z przystanków na ulicy Przemysłowej, Klasztornej i Drogowców.

Częste zmiany rozkładów jazdy pociągów

W kwestii dotyczącej przystosowania rozkładów komunikacji miejskiej do kursów pociągów, miasto bierze pod uwagę możliwość zsynchronizowania ich harmonogramów.

- Należy jednak wskazać, że jest to kwestia problematyczna ze względu na częste zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, które zazwyczaj mają miejsce średnio 3-4 razy w ciągu roku - mówi zastępca burmistrza Kościerzyny. - Ponadto, zmiany te wymagają wprowadzenia odpowiednich modyfikacji również w innych trasach komunikacji miejskiej na terenie miasta Kościerzyna. Warto również zaznaczyć, że częste zmiany rozkładów jazdy autobusów są negatywnie odbierane przez pasażerów. Dlatego ważne jest, aby podejmowane decyzje dotyczące zmian w harmonogramach były starannie przemyślane i dopasowane do potrzeb wszystkich użytkowników.

Miejscowości wokół Kościerzyny...

Co z miejscowościami znajdującymi się w pobliżu Kościerzyny, takimi jak Kościerzyna Wybudowanie, Skorzewo, Łubiana, Kościerska Huta, Nowy i Mały Klincz, Wierzysko?

- Jeśli chodzi o możliwości porozumienia z Gminą Kościerzyna w sprawie uruchomienia autobusów podmiejskich, chcemy zaznaczyć, że jesteśmy gotowi do współpracy i rozszerzenia naszej oferty transportowej na terenie Gminy Kościerzyna - mówi Tomasz Nadolny. - Już kilkukrotnie złożyliśmy propozycje dotyczące uruchomienia nowych linii komunikacyjnych, ale na dzień dzisiejszy nie otrzymaliśmy pozytywnej odpowiedzi od władz gminy. W przypadku, gdy Gmina Kościerzyna będzie zainteresowana sfinansowaniem kursów po swoim terenie, jesteśmy gotowi do przygotowania rozkładów jazdy autobusów na liniach pozamiejskich w ramach dostępnego taboru autobusów.

Niestety, wszystko wskazuje na to, że mieszkańcy nie mają co liczyć na takie rozwiązanie.

- Gmina Kościerzyna jest duża, mieszkańcy nie mogą czuć się pokrzywdzeni, że do jednych miejscowości będzie dojeżdżał autobus miejski, a do innych nie - mówi Grzegorz Piechowski, wójt gminy Kościerzyna. - Będą się rodzić pytania, dlaczego do tych miejscowości, a nie do innych? Jesteśmy za powiatowym planem transportowym, który włączyłby w to wszystkie gminy powiatu kościerskiego, może również Stężycę. Było już kilka spotkań w tej sprawie z udziałem burmistrza Kościerzyny, starosty kościerskiego i wójtów gmin. Ta inicjatywa miałaby sens, gdyby wszystkie gminy się w nią włączyły. Dodam jednak, że nie było jasnej zgody wszystkich w tym temacie. Gminę Kościerzyna nie stać, aby samemu finansować bezpłatną komunikację na podobnej zasadzie jak miasto.

Polecjaka Google News - Dziennik Bałtycki
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscierzyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto